Filtr cząstek stałych, czyli DPF to bardzo ważny element układu wydechowego silników Diesel. Jest jedynym miejscem, przez które przedostają się gazy spalinowe z jednoczesnym uwięzieniem tak zwanych cząstek stałych, które są zbyt duże, aby móc przedostać się przez filtrację DPF. Składają się one z popiołów i sadzy, która jest stopniowo usuwana w procesie regeneracji filtra podczas jazdy samochodem. Niestety różnego rodzaju popiołów proces wypalania DPF podczas prowadzenia auta nie usuwa. Dlatego z czasem, w wyniku stopniowego gromadzenia się popiołów dochodzi do częściowego zatkania filtra lub nawet utworzenia zbitej masy w centralnej części filtra. Popiół jest niepalny i nie da się go w żaden sposób przetworzyć metodą termiczną, więc musi on zostać usunięty z filtra DPF podczas specjalistycznej procedury czyszczenia. Regeneracja filtrów DPF polega na demontażu części i wykonanie odpowiedniego wyczyszczenia struktury elementów odpowiadających za zatrzymywanie popiołów i sadzy podczas procesu spalania paliwa. Nawarstwianie się tych substancji jest główną przyczyną awarii filtrów DPF oraz czynnikiem wpływającym w dużym stopniu na ograniczenie przepływu spalin, zwiększenie podatności na zanik mocy oraz utrudnianie silnikowi pracy ciągłej. Akumulacja sadzy i popiołów wpływa również na spadek mocy jednostki napędowej, a także na znaczne zwiększenie zużycia paliwa.
Profesjonalna i skuteczna regeneracja filtrów DPF polega przede wszystkim na ocenieniu stanu faktycznego filtra oraz wykluczeniu uszkodzeń mechanicznych wewnętrznego wkładu ceramicznego przy użyciu odpowiednich przyrządów. W przypadku dodatkowych uszkodzeń w postaci pęknięć wkładu ceramicznego katalizatora lub filtra czy mechanicznej ingerencji w filtr DPF, regeneracja nie będzie możliwa i będzie konieczna wymiana filtra na nowy lub używany o parametrach odpowiadających uszkodzonemu filtrowi bazowemu. W przypadku stwierdzenia braku mechanicznych uszkodzeń filtra DPF, układ zostaje przez nas zamontowany w specjalnej komorze urządzenia czyszczącego. Przeprowadzamy dokładne pomiary stanu filtra oraz stopnia zanieczyszczenia cząstkami stałymi, aby można było stwierdzić jakie procedury czyszczenia będą niezbędne do przywrócenia filtra do pełnej użyteczności.
Pierwszym etapem oczyszczania, jest dozowanie specjalistycznego detergentu, który ma za zadanie rozpuścić zalegający olej silnikowy oraz pozostałe zanieczyszczenia, które mogłyby utrudniać nam pracę podczas regeneracji filtra. Detergent, którego używamy do wstępnego czyszczenia, jest w pełni bezpieczny dla środowiska oraz struktury całego filtra. Nie wpływa on w żaden sposób na jego porowatość oraz poszczególne elementy. Dodatkowo ulega rozkładowi w przeciągu 24 godzin.
Procedura regeneracji filtra DPF przeprowadzamy w trzech cyklach, niezależnych od siebie, aby zapewnić naszym klientom kompleksową usługę skutecznej regeneracji DPF, która polega na czyszczeniu wnętrza DPF wodą oraz powietrzem, które zostaje podawane w odpowiedniej częstotliwości pod wysokim ciśnieniem. Pierwszy cykl polega na podawaniu mieszanki wstecznie do kierunku przepływu spalin. Podczas drugiego cyklu podawane jest powietrze i woda zgodnie z ruchem przepływu spalin, a trzeci cykl stanowi powtórzenie cyklu pierwszego i powoduje usunięcie zalegających nieczystości, których nie udało się usunąć podczas procesu wypalania filtra w trakcie jazdy samochodem. W przypadku silnie zabrudzonego filtra i braku efektu końcowego, procedura zostaje w całości powtórzona.
Ostatnim etapem regeneracji filtra DPF, jest dokładne osuszanie filtra strumieniem powietrza o temperaturze ok. 900C, po czym zostaje schłodzony. W celu weryfikacji poprawności wykonania całej procedury, wykonujemy specjalistyczne pomiary stopnia zanieczyszczenia struktury filtra. W przypadku doskonałych wyników, sporządzamy wydruk pomiaru przeciwciśnienia, który jest dowodem dla klienta, wykonania usługi zgodnie z oczekiwaniami
Filtr cząstek stałych DPF to bardzo istotny element układu wydechowego każdego pojazdu z silnikiem DIesla. Spaliny przechodząc przez układ wydechowy, są zatrzymywane przez DPF. Dzięki odpowiedniej filtracji, wszelkie zanieczyszczenia zostają na jego ścianach. Część z nich jest wypalana przez filtr podczas jazdy, jednak część pozostaje i odkłada się stopniowo, powodując jego częściowe, a nawet całkowite zapchanie. Aby zapewnić płynne działanie Twojego auta oraz dobry stan techniczny każdego filtra DPF, należy poddać go procesowi regeneracji.
Dowiedz się więcej